Ingyenes szállítás!! a címről 16 000,00 Ft
Mentés a bevásárlólistára
Új bevásárlólista létrehozása

Mennyi yerba mate fogyasztható naponta? Mennyi matét kell önteni és hogyan kell inni?

2023-09-13
Mennyi yerba mate fogyasztható naponta? Mennyi matét kell önteni és hogyan kell inni?

Ha nem tudsz elképzelni egy napot yerba mate nélkül, bizonyára többször is felmerült már benned a kérdés: "mennyi yerba matét ihatok naponta anélkül, hogy túlzásba vinném?". Bár jótékony tulajdonságai széles körben ismertek, a régi mondás szerint: a jóból túl sok! Elmondjuk, mi az optimális napi yerba mate adag, és mennyit kell inni, hogy ne vigyük túlzásba. Jó szórakozást az olvasáshoz!

Összefoglaló:

  1. Koffein a yerba matéban - hogyan működik?
  2. A yerba mate koffeintartalma. Mennyit kell inni, hogy elkerüljük a koffein túladagolást?
  3. Yerba mate - mennyit ihatsz naponta? Különböző tényezők játszanak szerepet
  4. Mennyi yerbát tegyünk a mate tökbe?
  5. Kinek kell kerülnie a yerba mate fogyasztását?

Koffein a yerba matéban - hogyan hat és mennyit lehet belőle fogyasztani naponta?

A yerba mate az Ilex paraguariensis, egy örökzöld fa leveléből és gallyaiból készült főzet, amely Dél-Amerikában, Brazília, Argentína, Paraguay és Uruguay területén nő. A növény rendkívüli tulajdonságait több száz évvel ezelőtt fedezték fel a környéken élő guarani indiánok. Sok évvel később a tudósok bebizonyították, hogy a yerba mate a kávéhoz vagy a teához hasonlóan koffeint tartalmaz, amely cselekvésre serkenti a szervezetet, energiát ad, megszünteti a fáradtságot és javítja a koncentrációt. Manapság sokan a yerba matét a kávé alternatívájának és a mesterséges energiaitalok egészségesebb helyettesítőjének tartják. Reggelente isznak egy adag mate-et, hogy felébresszék az álmos testet, és megerőltető szellemi erőfeszítés előtt is, hogy jobban tudjanak koncentrálni. A yerba mate-ban található koffein olyan lökést ad, amely nélkül sokan el sem tudják képzelni, hogy napi szinten működjenek; sajnos azonban könnyű túladagolni, és a hatása egyáltalán nem kellemes.

Mi a koffein?

A koffein egy szerves kémiai vegyület, egy természetes pszichostimuláns, amely évezredek óta az emberiséggel van, bár tudományosan a koffeint csak 1819-ben fedezték fel és tanulmányozták először. A mai napig számos cikk és tudományos publikáció született róla. A koffein serkentő hatással van a központi idegrendszerre. Képes blokkolni az adenozin, a fáradtságérzetért és álmosságért felelős neurotranszmitter hatását. Az adenozinreceptorok koffein általi későbbi blokkolása más neurotranszmitterek, például szerotonin, dopamin és adrenalin felszabadulását eredményezi. A koffein ezért csökkenti a fáradtság és az álmosság érzését, cserébe növeli a koncentrációt és az éberséget. A bélből nagyon gyorsan és teljes mértékben felszívódik a véráramba, és eljut a májba, ahol metabolizálódik. Felezési ideje a szervezetben körülbelül 4-5 óra. Ellenőrzött mennyiségben a koffein sokak számára pozitív és igen kívánatos hatásokat mutat. Sajnos a benne lévő termékek és italok túlzott fogyasztása olyan tüneteket okozhat, mint alvászavarok, fejfájás, nyugtalanság, kézremegés vagy felgyorsult szívverés. Az FDA (Food and Drug Administration) azt ajánlja, hogy a napi 400 mg koffeinbevitel ne haladja meg - ez megfelel a 2-4 csésze kávéban található mennyiségnek. És hogyan kapcsolódnak ezek az információk az Ilex paraguariensis infúziójához? Naponta hányszor és milyen mennyiségben fogyasztható a yerba mate?

How much yerba mate can you drink per day?

A yerba mate koffeintartalma. Mennyit kell inni, hogy elkerüljük a koffein-túladagolást?

A yerba mate a természet igazi csodája. Kiváló forrása a vitaminoknak (A, C, E, B1, B2, B6) és ásványi anyagoknak, mint a magnézium, kálium, foszfor, cink, kalcium, vas, szilícium és nátrium. Ezenkívül rengeteg antioxidánst tartalmaz, amelyek pótlása erősítheti az immunrendszert. A legnagyobb érdeklődésre azonban kétségtelenül a koffein tarthat számot, a híres stimuláns, amely világszerte emberek millióinak mindennapi étrendjében van jelen. Nehéz egyértelműen meghatározni, hogy mennyi koffeint tartalmaz a yerba mate, mivel ez számos tényezőnek köszönhető. Erős kerekítéssel azt feltételezik, hogy egy liter főzet körülbelül 70-650 milligramm koffeint tartalmaz - valamivel kevesebbet, mint a kávé, és többet, mint a közönséges tea. A mate tea koffein-koncentrációjának pontos mérésének nehézsége olyan tényezőknek köszönhető, mint a növény termesztésének módja, az előállítási módszerek, a főzet elkészítéséhez használt szárított termék mennyisége, a víz hőmérséklete vagy a főzési idő. E tényezők bármelyike jelentősen befolyásolhatja a főzet erősségét. Ugyanakkor nem kell attól tartanunk, hogy az általunk vásárolt yerba mate gyanúsan túl erős lesz, vagy éppen ellenkezőleg, nem tartalmaz koffeint, vagy csak nyomokban. A nyersanyag minőségét és jellemzőit számos intézmény felügyeli. Alapos vizsgálatoknak vetik alá, jóval azelőtt, hogy a csomagokba kerülne. Végezetül próbáljuk meg megválaszolni a kérdést: mennyi yerba matét ihatunk naponta anélkül, hogy túlzásba vinnénk a fogyasztását?

Yerba mate - mennyit ihatsz naponta? Különböző tényezők játszanak szerepet

Mint kiderült, a kérdés nem is olyan egyszerű. Nehéz egyenes választ adni arra a kérdésre: mennyi yerba mate-ot lehet egy nap alatt egy mate tökbe tölteni és meginni anélkül, hogy túladagolnánk a koffeint? Ez ugyanis számos tényezőtől függ. Ezek közül néhány magával a termékkel kapcsolatos, amint azt fentebb említettük. Még ugyanazon márka különböző tételei is különbözhetnek az egyes vegyületek tartalmában és koncentrációjában. Ez viszont jelentős hatással lehet a főzet tulajdonságaira. A dolog még bonyolultabbá válik, ha figyelembe vesszük, hogy a különböző ültetvények különböző technikákat alkalmaznak a szárított termék feldolgozására. Például a tipikus paraguayi vagy argentin despaladát magasabb energiapotenciál jellemzi, mint a klasszikus elaboradát, sokkal több pálcikával. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy sok termelő különleges ízvariációkban, adalékanyagokkal kiegészítve kínálja a matét. Ezek nagymértékben változatosabbá teszik a főzet ízét, de ha az összetétel jelentős részét teszik ki, kissé befolyásolják a koffein koncentrációját. Kivéve, ha például guaranáról beszélünk, amely önmagában is koffeinforrás. Mindezen tényezőket figyelembe véve nyugodt lelkiismerettel kijelenthetjük: nincs két egyforma yerba mate!

Egy másik ugyanilyen fontos, ha nem a legfontosabb kérdés a szervezet egyéni adottságai. Az infúzió hatása többek között testsúlyunktól, egészségi állapotunktól és étrendünktől függ. Ennek következtében nem lehet meglepő, hogy valaki már egy csésze kávé vagy mate után is erősen felpörgetettnek érezheti magát, míg egy másik személy akár napi három csészével is megissza, és mégis álmosnak érzi magát. A saját adottságokon kívül a szokás kérdése is fontos szerepet játszik. Azok, akik alkalmanként koffeintartalmú italokat isznak, sokkal intenzívebben érzik a yerba mate, a kávé vagy a népszerű energiaitalok hatását, mint azok, akik naponta fogyasztják.

Mekkora a yerba mate optimális napi adagja? Mennyi yerba matét kell önteni?

Azt már tudjuk, hogy mennyi koffein van a yerba matéban, és mi az ajánlott maximális napi adag, de mennyit kell önteni, hogy ne legyen túl erős a főzet? A legtöbb tudományos kiadvány egyetért abban, hogy a yerba mate optimális napi adagja átlagosan körülbelül 30 gramm szárított termék. Természetesen ez figyelembe veszi a yerba mate főzésének sajátos technikáját, amely a víz többszöri hozzáadását jelenti. A szárított termék típusától, a víz hőmérsékletétől és az aroma tartósságától függően ez akár 8-9 alkalommal is megtörténhet. Ha egy adott yerba mate túl erős hatást gyakorol Önre, választhat egy enyhébb típust vagy egy édes vagy frissítő aromájú készítményt - ezek általában enyhébb hatást biztosítanak. Csökkentheti a yerba mate adagját is, vagy korlátozhatja a főzések számát napi 2-3-ra. A mate-kaland kezdetén azt javasoljuk, hogy az ajánlott 30 gramm helyett 15 gramm szárított mate adaggal kezdjen. Ha azonban nem érzi a kívánt hatást a főzet elfogyasztása után, próbálja meg növelni a szárított termék mennyiségét, vagy próbáljon ki egy erősebb fajtát. Itt nemcsak a klasszikusan füstös despaladas működhet jól, hanem olyan termékek is, mint az "extra stimuláló yerba mate" hozzáadott guaranával.

Kinek érdemes kerülnie a yerba mate fogyasztását?

A koffeinnek számos előnye van. Reggel talpra állít minket, felderíti az elménket és jobb működésre késztet. Ha ellenőrzött mennyiségben fogyasztjuk, nem káros, de vannak kivételek, amelyek miatt egyeseknek kerülniük kell a kávét, az erős teát, az energiaitalokat és sajnos a yerba matét is. A koffeintartalmú italokat az arra érzékeny embereknek kerülniük kell. A terhes nőknek és a szoptatós anyáknak szintén kerülniük kell ezeket az italokat. A stimuláló italokat nem szabad gyerekeknek sem adni, és különös óvatossággal kell eljárniuk azoknak, akik magas vérnyomásban szenvednek.

Mint a cikkben bizonyítottuk, a kérdésekre adott választ meghatározó tényezők: "mennyi yerba mate iható naponta?" vagy "mennyi yerba mate önthető egy mate tökbe?", bőséges, mind a koffeinforrás, mind magának a főzetet fogyasztó személy szervezetének oldalán. Ezért a legjobb, ha a yerba matéval kapcsolatos saját tapasztalatok alapján vonunk le következtetéseket. Szerencsére a saját magunk kipróbálása minden bizonnyal örömteli lesz!


Source of information:

  1. Wikipedia: Yerba mate, koffein.
  2. A. Gawron-Gzella, J. Chanaj-Kaczmarek, J. Cielecka-Piontek, Yerba Mate - Egy hosszú, de aktuális történet, Nutrients, 2021.
  3. A. Smith, Effects of caffeine on human behaviour, Food and Chemical Toxicology, 2002.
  4. Spilling the Beans: How Much Caffeine is Too Much?, fda.gov.

Ajánlott

Yerba Verde Mate Green Mas IQ 0,5kg

Yerba Verde Mate Green Mas IQ 0,5kg

3 160,00 Ft ÁFÁ-val együtt/1tétel(6 320,00 Ft / kg ÁFÁ-val együtt)
Yaguar Energia Guarana 50g

Yaguar Energia Guarana 50g

1 370,00 Ft ÁFÁ-val együtt/1tétel(27 400,00 Ft / kg ÁFÁ-val együtt)
pixel